« Drugie życie pudełek po chusteczkach Tydzień WYSOKIEJ SAMOOCENY by Maja i Ania »

Warsztat (NIE)CODZIENNE DŹWIĘKI

Warsztat (NIE)CODZIENNE DŹWIĘKI

Jak ze sprzętu gospodarstwa domowego wyczarować niezwykłe dźwięki? Jak, nie wydając pieniędzy, stworzyć instrumenty, którymi dzieci będą się bawić z przyjemnością, rozwijając  przy okazji swój słuch? No i jak rodzice mogą korzystać z inspiracji, by rozwijać swoją własną twórczość? Zapraszamy na krótką relację z warsztatu (NIE)CODZIENNE DŹWIĘKI.

Od lat prowadzimy zajęcia dla dzieci. Ania w ramach EDURADO  prowadzi matematyczne EZO oraz dwa autorskie programy Doświadczalnik i Myślołamaniec. Maja w ramach Umiejętności Przyszłości: zajęcia Odysei Umysłu i autorskie Umiejętności XXI wieku. I choć baaaardzo lubimy pracować z dziećmi, mamy poczucie, że fajnie byłoby dać Rodzicom możliwość rozwijania twórczej strony swoich maluchów. Bo to Rodzice znają swoje dzieci najlepiej, a kreatywnego myślenia może nauczyć się każdy.

Dlatego w Tygodniu Słyszenia wpadłyśmy na pomysł, by zorganizować warsztat (NIE)CODZIENNE DŹWIĘKI. Już wiemy, że z pewnością nie był to ostatni warsztat IMOMO. Co się działo?

Na początek…

Kilka słów o rozwoju muzycznym. Co, jak i kiedy :-)

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (2)

1# Okres prenatalny :

  • tworzenie receptorów muzycznych,
  • 20 tydz. ciąży – słuch rozwinięty jak u osobnika dorosłego, 
  • 7 miesiąc ciąży – reakcje motoryczne na słyszane dźwięki, muzykę.

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (5)

2# Okres niemowlęcy (0 – 1,5 r.ż.)

  • duża wrażliwość na głos ludzki, jego barwę, intonację,
  • rozwój wrażliwości sensoryczno-motorycznej (początek to reakcja uśmiechem na głos matki),
  • próby dostrajania swojego głosu do słyszanego dźwięku,
  • reagowanie ruchem na muzykę (ok. 6 miesiąc życia),
  • muzyczne gaworzenie (ok. 9 m.ż.),
  • pamięć muzyczna–rozpoznawanie głosów, odgłosów otoczenia (po 9 m. ż.).

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (3)

3# Okres poniemowlęcy (1.5 – 3 r.ż.)

  • spontaniczna aktywność muzyczna,
  • rozwijają się podstawowe muzyczne kategorie percepcyjne,
  • „taniec” do słyszanej muzyki,
  • spontaniczny śpiew (na sylabach, na 1 słowie), a w 19 miesiącu życia użycie muzycznego kodu kulturowego.

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (4)

4# Wiek przedszkolny (3-6 r.ż.)

  • rozwój pamięci i wyobraźni muzycznej,
  • spontaniczna ekspresja,
  • ruch i śpiew,
  • pojawia się umiejętność słuchania w skupieniu (bezruch).

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (8)

 

Na zajęciach….

Podczas warsztatu zrobiłyśmy grzechotki o przeróżnych dźwiękach, wykorzystując rozmaite pudełka: puszki, opakowania na artykuły spożywcze, a nawet pudełko po tic-tacach. Do środka wkładałyśmy makaron, spinacze, gwoździe, groch i soczewicę. Każdy z instrumentów miał inny – niepowtarzalny dźwięk!  Wypróbujcie z innymi pomysłami na zawartość:-)

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (9)

Ania opowiedziała, jak się tworzy kij deszczowy i pokazała Księgę Dźwięków. Jak można było się spodziewać – wszystkim się podobała:-)

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (10)

 

 

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (13)

Stworzyliśmy wspólnie z dziećmi Wielką Orkiestrę z niezwykłymi instrumentami – durszlakiem, pędzelkiem do glazurowania i pokrywkami. To było niesamowite: zobaczyć, jak takie Maluszki koncentrują się, by uderzyć w instrument wtedy, gdy trzeba i poczekać wówczas, gdy jest pauza!

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (6)

 

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (18)

 

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (14)

 

Zostało też jeszcze mnóstwo czasu na swobodną zabawę i rozmowy dorosłych. O dzieciach i kreatywności:-)

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (16)

 

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (15)

 

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (20)

 

warsztat NIECODZIENNE DZWIEKI Imomo (1)

Bardzo dziękujemy naszym starszym i młodszym uczestnikom!

Ania i Maja