« Tydzień Z NATURY WZIĘTY by Ania i Maja PŁASKI PODRÓŻNIK czyli alternatywny sposób na zwiedzanie »

SKAMPER czyli bardzo skuteczna metoda rozwijania pomysłów

SKAMPER czyli bardzo skuteczna metoda rozwijania pomysłów

Metoda SCAMPER przydała nam się podczas tworzenia KREATYWNIKA 2015. Jest ona bardzo pomocna przy rozwijaniu innowacyjnych pomysłów/projektów.

 

Metoda SCAMPER zakłada, że każda nowość to modyfikacja tego co już istnieje, poprzez dopasowanie do określonych potrzeb i oczekiwań. Zmian dokonuje się według listy pytań, badającej możliwości  modyfikacji.

Metoda powstała w połowie XX wieku za sprawą Boba Eberle.

Kreatywnik IMOMO 2015 KW (24)

 

Nazwa to akronim od słów, do których można przyporządkować różne pytania:

#Jakie zadać pytania ?

S (ang. Substitute) – Zastąp

Co możemy zastąpić? Jak możemy zastąpić? Czy istnieją substytuty Twojego pomysłu?  Czym możemy zastąpić? Czy możemy zmienić kształt, kolor, materiał, nazwę? Wymienić zaangażowane osoby?

C (ang. Combine) – Połącz

Co możemy połączyć? Z czym możemy połączyć? Co należało by połączyć żeby zmaksymalizować ilość użytkowników? Jakie talenty i zasoby można połączyć? Może nawiązać współpracę lub zaangażować inne osoby? Co się stanie jeśli połączysz ze sobą pomysły ?

A (ang. Adapt) – Dostosuj

Czy w przeszłości istniały rzeczy/projekty podobne do tego, nad którym pracujemy? Co moglibyśmy skopiować? Kogo moglibyśmy naśladować?  Komu chcielibyśmy dorównać? Jakie inne pomysły możemy wykorzystać?

M (ang. Magnify) – Powiększ

Co można powiększyć? Co należałoby podkreślić lub wzmocnić? Czy można coś zrobić dłuższe, szersze lub wyższe? Może zduplikować? Zwiększyć wartość?

P (ang. Put to Another Use) – Wykorzystaj do innych celów

Jak inaczej można coś wykorzystać? W jaki sposób można tego użyć? Czy mogą z tego korzystać osoby spoza grupy docelowej? Jak wykorzysta to dziecko lub osoba starsza?

E (ang. Eliminate) – Wyeliminuj

Jak można coś uprościć? Co możemy wyeliminować? Czego powinno być mniej? Może podzielić coś na mniejsze części/etapy? Co by się stało gdyby opuścić jakiś etap? Co nie jest potrzebne? Co można zmniejszyć?

R (ang. Reverse) – Odwróć

Czy można zmienić kolejność? Zastosować inny układ? Co można przełożyć? Zmienić negatywne na pozytywne? Odwrócić? Zastosować odbicie lustrzane? A może zrobić coś dokładnie przeciwnego do zamierzonego?

Kreatywnik IMOMO 2015 KW (16)

 

Jak stosować metodę ?

To tylko przykład kilku pytań, które możesz wykorzystać. Można stosować metodę na różne sposoby.

1# Przechodzić do kolejnych obszarów starając się maksymalnie każdy wykorzystać, aż do stanu “JUŻ NIC WIĘCEJ NIE WYMYŚLĘ”

2#  Działać „POD PRESJĄ CZASU” . Ustawić sobie czas na wymyślenie odpowiedzi na dane pytanie i przechodzić po upływie do kolejnego.

3# BIEG PRZEZ PYTANIA. Na każde pytanie wymyślać 1 odpowiedź. Po skończeniu pierwszej rundy zacząć kolejną.

Nie bój się eksperymentować. Wymyślać również pomysły OD CZAPY! To również prowadzi do twórczych rozwiązań.

Jeżeli pracujesz w szkole, przedszkolu koniecznie sięgnij w pracy z dziećmi  do tej metody.

 

Kreatywnik IMOMO 2015 KW (23)

Kreatywnik IMOMO 2015 KW (21)

 

Ania