W dzisiejszym wpisie będę trochę straszyć i grozić palcem, bo będzie o sprawach bardzo ważnych dla Ciebie i Twojego dziecka. Ale trwa właśnie Tydzień DOTYKU, więc warto o tym napisać.

NIE JEST DOBRZE!

Żyjemy w czasach, w których my i nasze dzieci coraz mniej doświadczamy wrażeń zmysłowych. Stawiamy mocno na intelekt i na obsługę urządzeń elektronicznych, a co raz mniej pamiętamy o naszych ZMYSŁACH.

Nie dbamy o to, aby dostarczać sobie różnych wrażeń sensorycznych, które pobudzają naszą wyobraźnię. A przecież takie wrażenia sprawiają, że nasze życie jest ciekawsze i my jesteśmy bardziej wrażliwi, a to sprawia, że bardziej „czujemy” i cieszymy się z różnych rzeczy.

 

ZMIEŃMY TO!

Zabawy SENSORYCZNE to wspaniały pomysł, by spędzić twórczo czas razem. Poniżej znajdziecie sposób przygotowania fantastycznego narzędzia: SKRZYNKI SENSORYCZNEJ, które pomoże Wam pobawić się ZMYSŁEM DOTYKU i cieszyć się jego wspaniałym, twórczym działaniem.

 

1# Narzędzie

SKRZYNKA SENSORYCZNA  – zrobienie jej jest bardzo proste, a będzie nam służyć długie lata.

pudelko-sensoryczne-IMOMO (1)

 

2# Co potrzebujemy do jej zrobienia:

– nieduży karton

– obcięte rękawy z bluzki, której już nie używamy :)

– zszywacz

– nożyczki i nóż

-papier do oklejenia

-klej

 

3# Sposób wykonania

Wycinamy w kartonie: dwie okrągłe dziury i jedną prostokątną. Przypinamy rękawy. Oklejamy papierem.

pudelko-sensoryczne-IMOMO (2)

pudelko-sensoryczne-IMOMO (3)

pudelko-sensoryczne-IMOMO (4)

pudelko-sensoryczne-IMOMO (5)

pudelko-sensoryczne-IMOMO (6)

 

pudelko-sensoryczne-IMOMO (7)

Dzisiejszy wpis zmotywował mnie do zrobienia nowej skrzynki, bo moja była już MOCNO wysłużona:) Mam nadzieje, że Wasze skrzynki spotka to samo!  Skrzynka dotykowa daje wspaniałe możliwości. Bardzo często ją wykorzystuję do pracy na warsztatach z dziećmi oraz w domu.

 

4# Jak korzystać?

Wkładamy do skrzynki różne rzeczy o ciekawych fakturach i kształtach. Zachęcamy dzieci do zgadywania, jaki przedmiot został włożony do skrzynki. Polecam skorzystać z kuchennych sprzętów: chochli, trzepaczek, tłuczków, pędzelków. Na samym początku są bardzo ciekawymi obiektami do badania. Zachęcamy dziecko do opowiadania jak najwięcej o włożonym przedmiocie, który jest dotykany.

Zadajemy różne pytania: czy to jest zimne, z jakiego materiału jest zrobione: plastik? metal? Czy jest gładkie czy chropowate.  Na początku łatwiejsze będą pytanie zamknięte, później możemy przejść do otwartych: jakie to jest ?

Im bardziej zagadkowy przedmiot, tym większe wypieki na twarzy.

pudelko-sensoryczne-IMOMO (8)

5# Postaw na naturę

W skrzynce sensorycznej bardzo sprawdzają się przedmioty, które może znaleźć w naturalnym środowisku oraz wszystkie, które podczas dotykania zmieniają strukturę.

Nasza sensoryczna lista:

– lód

– mydło

– kamień

– galaretka

– chrupki kukurydziane

– patyk

– szczotki z naturalnym włosiem

– gąbki o różnej strukturze

– styropian

– tkaniny o różnej strukturze: len, sztruks, jedwab, jeans

– papier ścierny

 

pudelko-sensoryczne-IMOMO (10)

pudelko-sensoryczne-IMOMO (11)

6# Połącz razem czyli nasz SENSORYCZNY HICIOR :)

Prosty do wykonania, dla tych którzy nie lubią długich przygotowań. Potrzebujemy 6 lub więcej balonów. Najważniejsze, żeby ilość była parzysta. Do środka balonów wkładamy drobne substancje o różnej strukturze np. mąka, kamyczki, groch, ciecierzyca, drobny makaron, woda, piasek,ryż. Zawiązujemy balony tak, żeby ze środka nic nie wypadało. Podajemy dziecku dwa różne balony i pytamy się czy w środku obu balonów jest to samo. Na początku podajemy balony o zróżnicowanym wnętrzu, aby nie było to bardzo trudne. Z czasem możemy próbować dawać balony z wnętrzem, które trzeba dłużej „pomiętosić” , aby zgadnąć czy to jest para.

7# Matematyka

Dzieciaki bardzo dobrze zapamiętują rzeczy przez dotyk, dlatego na zajęciach matematycznych, kiedy poznajemy bryły zawsze wykorzystuję skrzynkę sensoryczną. Wkładamy po kolei bryły i staramy się je opisać poprzez dotyk. Czy bryła jest gładka, czy kanciasta, ile ma wierzchołków, czy jest płaska, z jakich figur się składa: koło, prostokąt, kwadrat. Dzieci próbują opisać ją tak, żeby inne dzieci bez dotykania zgadły co to za bryła.

 

8# Wersja dla zaawasowanych starszych dzieci

Bardzo często ze starszymi dziećmi +6 lat, przenosimy się ze skrzynką do INNEJ GALAKTYKI. Wtedy wkładane przedmioty już nie są tymi, które doskonale znamy. Nadajemy im nowe znaczenie i przeznaczenie. Próbujemy wymyślić, do czego ten przedmiot może służyć gdzieś, gdzie już nie jest UBIJACZKĄ DO PIANY, KLOCKIEM LEGO czy WIDELCEM. O nie! Na naszej wymyślonej planecie być może UBIJACZKA będzie zakładana na nogi, by szybko skoczyć po marsjański napój do sklepu, a WIDELCEM przeczeszemy splątane włosy Marsjanek.

Dużą frajdę daje dzieciom, gdy my również wkładamy ręce do SKRZYNKI, a dzieci wybierają dla nas przedmiot do odgadnięcia. Gdyby po przeczytaniu nasunął Ci się jakiś fajny pomysł, jak jeszcze wykorzystać skrzynkę lub co intrygującego do niej wsadzić, podziel się tym.

Dobrej zabawy i niech zmysły będą z Wami! 

 

Cały czas chodzi nam po głowie, żeby zrobić cykl „Nie ODCHODŹ od ZMYSŁÓW”, w którym będziemy pisać o różnych zabawach, które rozwijają zmysły. Co Wy na to ? 

Ania

 

 

Jeśli uważasz, że ten wpis może przydać się innym, prześlij go dalej lub udostępnij w mediach społecznościowych.

Jeśli przyda się Tobie, zostaw nam ślad w komentarzu.

Z góry dziękujemy:) Maja & Ania